Voor het eerst vertrekt een rechtstreekse trein met auto's van Volvo in Gent naar China. De autobouwer zal vanaf nu de rechtstreekse spoorverbinding tussen North Sea Port en de Chinese Xi'an twee keer per week gebruiken, goed voor 100 treinen per jaar.
Vanuit de Volvo-fabrieken in China werden al langer auto's met de trein naar België gebracht. Nieuw is dat er nu omgekeerd ook Europese Volvo's vanuit Gent met een rechtstreekse trein naar China worden gebracht.
De trein die nu vertrekt, rijdt met een lading van 190 wagens naar Xi'an, een stad op een goeie 1.000 kilometer van Peking. Het is meteen de start van de rechtstreekse spoorverbinding tussen North Sea Port (de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen) en China.
Met de nieuwe spoorverbinding zullen er dit jaar nog zo'n 10.000 Volvo's vanuit Gent naar China worden getransporteerd. Omgekeerd komer er dit jaar nog zo'n 13.000 auto's vanuit China naar Gent.
Zonder omweg
Tot nu toe reden alleen rechtstreekse treinen vanuit de haven van Zeebrugge naar China. Volvo Cars, maar ook andere bedrijven in het Gentse havengebied, moesten hun transporten eerst naar Zeebrugge of Antwerpen brengen om ze daar op de trein richting China te laden. Vanaf nu hoeft die omweg niet meer.
De trein tussen North Sea Port en Xi'an , via Polen, zal 22 dagen onderweg zijn. "In vergelijking met het transport via schepen of de weg zal de doorlooptijd naar de klanten in China met de helft verminderen", zegt Stefan Fesser, CEO van Volvo Car Gent.
5.000 vrachtwagens
Volvo Cars gebruikt het spoor steeds meer. Sinds februari vertrekken er twee treinen per week vanuit Gent naar Milaan en terug. Sinds april 2018 gebruikt de autobouwer ook tweemaal per week de treinverbinding tussen de haven van Zeebrugge en Schwertberg in Oostenrijk.
Samen met de nieuwe verbinding naar China halen die jaarlijks zo'n 5.000 vrachtwagens van de weg. De auto's moeten onderweg wel een aantal keer worden overgeladen omdat de trein door landen rijdt waar telkens andere spoorbreedtes worden gebruikt.
Antwerpen - China
Vorig jaar werd aangekondigd dat er één à twee keer per maand een rechtstreekse goederentrein zou gaan rijden tussen de Antwerpse haven en China.
Maar nadat er één rechtstreekse trein gereden had, is dat verder niet meer gebeurd. Wel zijn er dagelijks onrechtstreekse transporten via verschillende tussenstations in Oost-Europa. (VRTNWS - pb Volvo)